Etter at hastighetsreglene for tilhengere ble endret i mars 2022 har spørsmål om trafikksikkerhet blitt mer aktuelle. En forskergruppe fra Nord universitet gjennomførte våren 2024 en studie for å undersøke hvordan den økte hastighetsgrensen for tilhengere uten bremser – fra 60 km/t til 80 km/t – påvirker trafikksikkerheten.
Som en del av studien ble det benyttet to aktuelle tilhengere fra BK Hengeren, PL 1330T og PL 0730T, noe som gjorde det mulig å gjennomføre testene under realistiske forhold. Alle BK Hengerens ubremsede tilhengere var allerede dimensjonert for hastigheter opp til minst 100 km/t da regelendringen trådte i kraft.
Testene fant sted ved Verdal Motorsenter, hvor forskerne undersøkte hvordan tilhengere med og uten bremser oppfører seg i nødbrems-situasjoner ved ulike hastigheter. Tilhengerne ble testet både med og uten last, og data ble samlet inn ved hastigheter fra 50 km/t til 100 km/t.
Måleutstyr registrerte nøyaktig bremselengder, og forskerne tok også hensyn til værforholdene, som var preget av vått underlag og lave temperaturer – forhold mange norske sjåfører kjenner godt til.
Metodikk og resultater
Studien fokuserte på å sammenligne bremselengden mellom tilhengere med og uten bremser. Som forventet hadde tilhengeren med bremser en kortere bremselengde ved høyere hastigheter, men det viste seg at tilhengeren uten bremser også bremset mer effektivt enn mange kanskje ville tro.
Ved 80 km/t, som er den nye fartsgrensen for tilhengere uten bremser, var bremselengden kun 9 meter lengre enn for en tilhenger med bremser. Selv om dette er en forskjell som må tas med i vurderingen, antyder det at tilhengere uten bremser, under visse forhold, kan være tryggere enn tidligere antatt.
Konklusjon for bremselengde
Studien konkluderte med at hastighetsøkningen for tilhengere uten bremser påvirker bremselengden, men at moderne tilhengere kan opprettholde en viss sikkerhet ved høyere hastigheter.
Forskerne understreker likevel viktigheten av at førere er oppmerksomme på hvordan bremselengden øker med hastigheten, spesielt når veiforholdene er krevende.
BK Hengeren er glade for å kunne bidra til forskning som dette, da det gir verdifull innsikt og bidrar til økt kompetanse på området. Slik forskning gir alle forbedret trafikksikkerheten på veiene, og understreker viktigheten av å kontinuerlig undersøke hvordan både teknologi og regelverk kan tilpasses for å sikre mest mulig trygge kjøreforhold.